Leśne Laboratorium Bioróżnorodności Forest Lab – nauka w rytmie natury

W dobie cyfryzacji, gdy dzieci dużo czasu spędzają przed ekranami, a tempo życia przyspiesza, coraz więcej nauczycieli i rodziców zastanawia się, czy istnieje sposób, by uczyć skuteczniej, spokojniej i bardziej harmonijnie. Szukają sposobów na wartościowy kontakt dzieci z naturą. Odpowiedzią na tę potrzebę jest Leśne Laboratorium Bioróżnorodności, czyli przestrzeń, w której edukacja przenosi się z klasy do lasu, a uczniowie stają się odkrywcami przyrody.

Czym jest leśne laboratorium bioróżnorodności Forest Lab?

Forest Lab to miejsce stworzone do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu, opartych na odkrywaniu, doświadczaniu i obserwacji różnorodnych form życia poprzez aktywne działanie na łonie natury.

W specjalnie zaprojektowanej przestrzeni znajdziemy: mikroLas, łąki leśne, zielone sale edukacyjne do outdoorowej edukacji, domki dla ptaków i jeży, habitaty dla owadów, herbarium, sandarium, a także przestrzeń do relaksu.

W Leśnym Laboratorium Bioróżnorodności uczniowie uczą się rozpoznawać rośliny, owady, ptaki, płazy czy ślady zwierząt, prowadzić badania terenowe – mierzyć temperaturę i wilgotność gleby, liczyć gatunki na wyznaczonej powierzchni, planować działania badawcze, a także rozwijać umiejętności obserwacji i pracy zespołowej.

Jakie korzyści przynosi dzieciom edukacja na łonie natury?

Dzieci z natury są ciekawe otaczającego je świata. Taka forma edukacji pozwala im odkrywać i badać otoczenie w sposób naturalny i swobodny, co sprzyja większemu zrozumieniu i zapamiętywaniu informacji. Wiedza zdobyta podczas aktywnego działania zostaje w pamięci na dłużej, a nauka staje się przygodą, nie tylko obowiązkiem.

Badania pokazują, że dzieci uczące się w otoczeniu przyrody wykazują większą koncentrację i zaangażowanie. Nauka w ruchu poprzez doświadczenie pobudza ciekawość, co wpływa pozytywnie na przyswajanie wiedzy.

Czas spędzony na świeżym powietrzu poprawia kondycję fizyczną. Takie zajęcia zachęcają dzieci do ruchu – biegania, wspinania się, badania otoczenia. To naturalna forma aktywności fizycznej, która pomaga w rozwijaniu motoryki, utrzymaniu zdrowej sylwetki i wspiera układ odpornościowy.

Kontakt dzieci z naturą działa też kojąco na psychikę. Obniża poziom stresu, sprzyja wyciszeniu i równowadze emocjonalnej.

Praca w grupie w naturalnym środowisku wspiera budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, rozwija empatię, uczy wzajemnego szacunku, współpracy i komunikacji. Przebywając regularnie blisko natury, dzieci uczą się też szacunku do przyrody i wykazują potrzebę dbania o środowisko. To ważny fundament dla postaw ekologicznych w dorosłym życiu.

Zajęcia w Leśnym Laboratorium Bioróżnorodności można dostosować do każdej grupy wiekowej – od przedszkolaków do licealistów. Kluczowe jest pozytywne podejście, ciekawość i otwartość na taką formę edukacji, a także gotowość na „brudne ręce” i zmienne warunki pogodowe.

MikroLas, łąka czy polana leśna stają się dla dziecka przestrzenią do eksperymentowania i twórczego działania. Brak „gotowych rozwiązań” sprzyja samodzielnemu myśleniu i podejmowaniu decyzji.

Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.